piątek, 30 października 2020

Puzzle pamięci nr 18 - gdzieś na Kresach Wschodnich (część II)

 Ciąg dalszy - następuje. 

Do kategorii zdjęć rodzinnych zaliczyłem kolejny "lokalny puzzle".

3. Rodzina i znajomi...

W odróżnieniu od zdjęć z poprzedniego puzzle, nie jest to zbiór jednolity. Różne miejsca, różne osoby. Część zdjęć ma podpisy i daty, część jest ich pozbawiona. W ramach prezentacji tej grupy zdjęć pojawią się również zdjęcia z uroczystości ostatniego pożegnania.


W tym puzzle znalazło się nawet przefotografowane zdjęcie "portret gabinetowy", zapewne również kogoś z rodziny uwiecznionej na pozostałych zdjęciach...


Zdjęcia osób zmarłych, na marach, były często wykonywane, jako "ostatnia pamiątka" związana z osobą, która odeszła. W zestawie, który zdobyłem znalazło się aż pięć takich fotografii - prezentuję tu trzy.


===

Kolejne puzzle, które udało mi się poskładać z zakupionych zdjęć nazwałem:

4. Wakacje - gdzieś na Kresach.

Zdjęcia pochodzą z różnych miejsc, powstały w różnym czasie, generalnie w przedziale lat 1931-36. W przypadku negatywów opisanych na zdjęciu - nie było kłopotów z lokalizacją. Część nazw napisana była również na pudełkach - ale niestety - np. zdjęcie opisane na szkle jako "Czortków" - znajdowało się w pudełku bez opisu...

 
Czortków 3/9 1932
 
Zaleszczyki
 
Zaleszczyki 28(?)/8 1931
 
Zaleszczyki
 
Zaleszczyki
  
lokalizacja nieznana
 
lokalizacja nieznana
 
lokalizacja nieznana
 
Janów (?)
 
lokalizacja nieznana

 Z opisów na pudełkach - potwierdziły się jedynie nazwy Zaleszczyki i Czortków. Mam nadzieję, że w wolnej chwili uda mi się - na powiększeniach, lub przy pomocy silnej lupy - odcyfrować napisy widniejące na pozostałych, zaprezentowanych zdjęciach.
 ===
Cztery "puzzle pamięci" - które udało mi się ułożyć z najnowszych zdjęć, można będzie próbować ułożyć w jedną całość. Główni bohaterowie zdjęć, choć nie wiemy o nich praktycznie nic - prezentują na fotografiach fragment swojego życia. Szczątkowe opisy - na negatywach i na pudełkach - pozwalają "umiejscowić" w czasie i przestrzeni (oczywiście z dużym przybliżeniem) sfotografowane historie. Na zdjęciach z "puzzle lwowskiego" - widać nie tylko wnętrze mieszkania, ale również rozmaite sprzęty techniczne (dziecko na jednej z fotografii ma na głowie radiowe słuchawki, meżczyzna pozuje obok radioodbiornika - być może nawet aparatu krótkofalowego. Z całą pewnością poświęcę jeszcze sporo wieczorów by "udokładnić" opowieść, która dotarła do mnie z przeszłości. 

Wszystkie szklane negatywy, zostały przeze mnie zdigitalizowane przy pomocy aparatu cyfrowego Canon EOS 7D, a prezentowane obrazy pozytywowe powstały w "cyfrowej ciemni".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz